Cactusvijgen per 5 stuks

Cactusvijgen per 5 stuks

1,98
  • milieu bewust geteelt
  • Beschikbaarheid & opties: Op voorraad

Een goede manier om een cactusvijg te eten zonder zich te prikken aan de scherpe doorns is de volgende: men prikt de vrucht met een vork op en zet deze op een bord. Vervolgens snijdt men met een scherp mes beide uiteinden af en snijdt haaks hierop de schil door. Vervolgens rolt men met de vork (of met de hand, maar raak de buitenkant van de schil niet aan) het vruchtvlees uit de vrucht.

Voedingsstoffen in de cactusvrucht

Vezels

In de cactusvijg zitten maar liefst 5 gram vezels per 100 gram. Dit is erg veel. Vezels hebben een belangrijke functie voor de stoelgang. Ze zorgen er namelijk voor dat alle voedingsstoffen goed worden opgenomen door de darmen.

Als je vaak last hebt van constipatie kan een cactusvrucht eten ook helpen om minder last te hebben van verstoppingen in je darmen. De vezels zorgen er namelijk ook voor dat je ontlasting zachter blijft waardoor het makkelijker door je darmen beweegt.

Dit komt doordat vezels zich binden aan LDL-cholesterol. Het vet zorgt ervoor dat alles beter glijdt. Daarbij kan dit problemen met cholesterol verbeteren.

Vitamine C

In 1 cactusvijg zit ook al ongeveer 35% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Vitamine C is een krachtig antioxidant. Dit betekent dat vitamine C een belangrijke rol speelt in het beschermen van je DNA. 

Daarnaast speelt vitamine C ook een belangrijke rol in andere processen van je lichaam, zoals het versterken van je immuunsysteem. Vitamine C speelt dan ook een belangrijke rol bij het voorkomen van verkoudheid en andere ziektes.

Vitamine A

In iets mindere mate dan vitamine C zit er ook vitamine A in de cactusvijg. Vitamine A is ook een belangrijk antioxidant. Sterker nog, als de vitamine C uitgeput raakt krijgt hij van de vitamina A extra kracht. Vitamine A zit over het algemeen meer in dierlijke producten, dus dit is een goede plantaardige bron van vitamine A voor de vegetariërs onder ons.


Vitamine A is net zoals vitamine C belangrijk voor de weerstand en een krachtig antioxidant dat je DNA beschermt tegen vrije radicalen.

Daarnaast is vitamine A erg belangrijk voor je weefsels, zoals je huid en botten. Voor een mooie huid is vitamine A dus erg van belang. Ook kan het je gezichtsvermogen verbeteren waardoor je bijvoorbeeld ’s nachts beter kunt zien.

Niacine

Niacine is ook bekend als vitamine B3. Deze vitamine is belangrijk voor de hoeveelheid energie die je hebt en de gezondheid van je slijmvlies. Zoals je speeksel en het slijmvlies in je darmen. Niacine zit in bijna alle voeding, dus een tekort komt gelukkig niet vaak voor.

Foliumzuur

Foliumzuur, ook bekend als vitamine B11, is ook erg belangrijk voor je gezondheid. Het speelt bijvoorbeeld een rol bij de aanmaak van rode bloedcellen.

Het is ook belangrijk voor het voorkomen van een open ruggetje bij een foetus. Tijdens de zwangerschap is extra foliumzuur altijd aan te bevelen.

Magnesium

Naast vitaminen zitten er ook belangrijke mineralen in de cactuspeer. Magnesium is bijvoorbeeld rijkelijk aanwezig. Dit mineraal is erg belangrijk voor de ontspanning van je spieren. Daardoor heeft het in sommige gevallen nut om je bloeddruk te verlagen.

Daarnaast is magnesium belangrijk voor je hersenen. Het helpt om stress te verminderen en het concentratievermogen te verbeteren.

Fosfor

Fosfor is een ontzettend belangrijk mineraal. Het zorgt voor stevigheid van je botten. Daarnaast is het een onderdeel van je DNA. Elke nieuwe cel die gemaakt wordt heeft daarom fosfor nodig als bouwsteen. Ook wordt fosfor door het lichaam gebruikt voor energie en de stofwisseling van vetten en eiwitten.

Kalium

Kalium is een mineraal dat vooral bekendstaat om de bloeddrukverlagende eigenschappen, maar waarom het de bloeddruk verlaagt is niet voor iedereen duidelijk.

Daarnaast is kalium belangrijk voor het signaal in je zenuwstelsel om spieren te laten samentrekken. Een belangrijk mineraal voor je beweging, net zoals magnesium helpt bij het ontspannen van de spieren.

Koper

Koper is belangrijk voor het zuurstoftransport in het bloed. Als je vaak last hebt van vermoeidheid is het eten van voeding met ijzer en koper van belang om meer energie te krijgen en om minder last te hebben van bloedarmoede.


Design & realisatie: Mooiwurk.nl